För skolans skull
Publicerad: 31/05 15:36Det är en gammal, beprövad teknik att skifta fokus när man inte vill tala om en sak. Politikerna är mästare på det. Spelar ingen roll vad man frågar, svaret har de ändå klart för sig. Att det inte har något med själva frågan att göra struntar de i. De utkämpar en kamp med journalisten om herraväldet över dagordningen.
Nu verkar Svenska kulturfonden och några till ägna sig åt samma sak efter vår artikel om skolan i söndags.
I stället för att debattera vad det kan bero på, och vad man kan göra åt att elever i svenska skolor uppvisar sämre resultat än sina finska kamrater på en rad områden, ägnar man sig på insändarspalt och i andra medier åt att ifrågasätta och misstänkliggöra Hbl:s journalistiska kunnande. I potten ligger vår trovärdighet.
Därför måste jag som redaktionschef reagera. Vi tål kritik, och många gånger är vi förtjänta av den, men just i det här specifika fallet slår det fel: Den aktuella artikeln är synnerligen väl genomarbetad, av ett helt team och under en hel vecka, och därtill har de intervjuade – de som nu dementerar – fått läsa texten i förväg, för att vi uttryckligen ska undvika missförstånd eller göra oss skyldiga till felcitat.
Det har vi mejlväxling på.
Så jag säger: Kära läsare, gå inte på försöket att skifta fokus.
För skolans skull.
En som inte gått på det är Vbl:s ledarskribent Kenneth Myntti . Han skriver så här i dag: ”Parterna verkar vara överens om att det är lärarna som granskas, inte boet där de formas. Men för oss utomstående förblir gränsdragningen mellan den finlandssvenska lärarutbildningen och de finlandssvenska lärarnas kompetens faktiskt något diffus.”
Och så slår han huvudet på spiken:
”Att tidningsuppgifter varvas med dementier är i de flesta fall en indikator på att ett ämne är känsligt och att varje aktör vill väga orden på guldvåg för att inte trampa den andre på tårna. Men varför vara ömfotad i ett sammanhang som detta?”
Och fortsätter:
”I dagens värld går det inte att försvara en högskoleutbildning med good enough-tänkande och regionpolitiska argument. Legitimiteten ska sökas via toppresultat i olika kvalitetsmätningar och i en lärarkår som är motiverad för sin uppgift. Pedagogiska fakulteten i Vasa vilar tryggt den dag den med välvilliga fonders bistånd kan uppvisa goda resultat.”