Där heltäckningsmattorna är som tjockast
Publicerad: 30/11 17:34När jag jobbade som Hbl:s korrespondent i Sverige för ett antal år sedan var Niklas Ekdahl en av landets skarpaste ledarskribenter (på Dagens Nyheter). Sen hoppade han av för att skriva en deckare. Men nu skapar han rubriker igen – med en bok som hävdar att journalistiken håller på att sälja sin själ till pr-byråerna.
Så här skriver Medievärlden om fenomenet: ”Under en period när etablerade massmedier har kämpat med lönsamhetsproblem, nedskärningar och sviktande självförtroende har heltäckningsmattorna hos pr-byråerna i Stockholms city blivit tjockare för varje år. I denna bransch var finanskrisen inte ens en krusning på ytan; tvärtom letade man med ljus och lykta efter nya pr-konsulter även 2008–2009.”
Och de som söker sig till pr-världen är enligt Ekdahl begåvade åttiotalister: ”Mycket av det informationsförädlande och meningsskapande arbete som förr gjordes på redaktioner görs nu i pr-branschen, ofta av samma personer som förut.”
Jag vet inte hur intensiv motsvarande språngmarsch är i Finland men mönstret är absolut detsamma. Pr-tänket vinner insteg. Och det gäller inte bara i journalistiken utan också (sedan länge) i politiken.
Och det, mina vänner, är oroande på alla sätt och vis. Bilden i spegeln har en otäck krackelering.